Constantin Brâncuși (1876, Hobița – 1957, Paris). După finalizarea studiilor la Școala de arte și meserii din Craiova, urmează cursurile Școlii Naționale de Arte Frumoase din București. În 1904 ajunge la Paris și lucrează în atelierul sculptorului Auguste Rodin, colaborând între 1910-1911 cu Amedeo Modigliani. În 1912 își prezintă lucrările la Salonul artiștilor independenți din Paris, iar din 1913 începe să expună în New York, Chicago și Boston. În 1955, Muzeul Guggenheim din New York a organizat o retrospectivă a operelor sale. Pe perioada șederii în Paris, sculptorul a legat prietenii cu importante personalități culturale, printre care Erik Satie, Marcel Duchamp, Pablo Picasso, Guillaume Apollinaire ori Emil Cioran. Creația sa, ce totalizează 215 sculpturi și aproximativ 1200 de fotografii, a evoluat către un stil geometric, eliminând toate detaliile, sculpturile rezultate fiind aproape abstracte. Sculptorul a lucrat în marmură, bronz, calcar și lemn. Lucrarea sa Danaide (1913) s-a vândut la casa de licitații Christie´s din New York pentru suma de 18 milioane de dolari, iar Pasărea în văzduh (1922) pentru o sumă de 27 de milioane de dolari. Printre sculpturile cele mai cunoscute ale artistului menționăm: Măiastra, Pasărea în văzduh, Domnișoara Pogany, Rugăciune, Sărutul, Principesa X, Începutul lumii, Peștele, precum și ansamblul monumental de la Târgu Jiu.
Interviu cu Doïna Lemny despre Constantin Brâncuși
Doïna Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumatate a secolului XX. Co-curatoare a celor şapte expoziţii tematice la Atelierul Brâncuși din 1998 în 2002. A fost curatoarea expoziţiei „Antoine Pevsner în colecţiile Centrului Pompidou” (2001), „Datiunea Brâncuși” (2003), „Henri Gaudier-Brzeska în colectiile Centrului Pompidou” (2009), „Brâncuși. La sublimation de la forme” şi a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expoziţiilor. Este autoarea mai multor volume : Brâncuși, Paris, Oxus, 2005, Brâncuși & Gaudier-Brzeska : points de convergence et Henri Gaudier-Brzeska : Notes sur Liabeuf et Tolstoï, Paris, L’Échoppe, 2009, Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne, Lyon, Fage, 2011, Brâncuși, au-delà de toutes les frontières, Lyon, Fage, 2012, Brâncuși, coll. « Monographies », Paris, éditions du Centre Pompidou, 2012; Adam Baltatu : Voiam sa fiu pictor. Însemnari, editie îngrijita si prefata, Iasi, Junimea, 2014. Henri Gaudier-Brzeska, un sculpteur « mort pour la France », Lyon, Fage, 2015 ; Brâncuși, an Artist without Frontiers, Bucharest, NoiMediaPrint, 2016 ; Correspondance Brâncuși & Duchamp, Paris, Dilecta, 2017 ; Doina prezentare rezumat2020.doc et Marthe ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton, Lyon, Fage, 2017 ; Cuminţenia pământului – operă unică, editie tri lingvă, Târgu Jiu, editura „Constantin Brâncusi”, 2018; Matisse-Palady et La Blouse roumaine. Une amitié sous la censure (éditie bilingva franceza-româna), Lyon, Fage, 2019 ; Brâncuși. La sublimation de la forme (dir.), Gand, Snoeck, 2019 ; L-au întâlnit pe Brâncusi/Ils ont rencontré Brâncuși, Bucureşti, Vremea, 1920 şi a numeroase eseuri de istoria artei.