Artist vizual. Trăiește și lucrează în Marea Britanie.
Mixed media artist with 25+ years of experience in graphic arts, painting, textile design, set and costume design and collaborations, in the film and theatre industries. Based in Oxford since 2012, I am committed to using art as a means to change lives for the better. When not engaged with my own art projects, I run arts workshops with both students and people of all ages and from all backgrounds.
Interviu cu Daniel Bălănescu
- Când ați plecat din România și ce făceați înainte să plecați?
În anul 2012 soția mea a fost acceptată la un master în drepturile omului la New College în Oxford, așa că am urmat-o. Înainte să plec am lucrat ca freelancer și uneori am lucrat prin teatre, la unele filme, un an asistent universitar la UNARTE secția imprimerie textila, etc.
2. Ce ați făcut în țara în care ați ajuns, în zona artistică? Ce ați făcut ca să vă asigurați „coșul zilnic”?
Aici când am ajuns nu mi s-a acordat dreptul la munca și atunci m-am înscris la http://www.magdalenroadstudios.com unde am avut atelier timp de aproape 7 luni.. Între timp m-am ocupat de fetița mea care a început școala aici, și uneori am făcut workshopuri pentru prieteni și copiii lor. Am ieșit în stradă pentru Roșia Montana, și am devenit prieteni cu niște studenți romani la Oxford, care au devenit parte din familia mea. Ei au format Oxford for Romania și au creat o poveste la care am participat cum am putut fiecare.
Am colaborat cu studenții de la Oxford Migration Studies pentru un proiect interactiv, iar apoi am colaborat cu diferiți artiști locali în diferite proiecte, Macarena Ortuzar, Joelle Papas, Diana Bell, Martin Beek, Siegi Dethune, NIni Sakhri, Dennis Harrison- The Albion Beatnik, Olivia Stuart Liberty, etc.
Sunt un artist social și-mi place să lucrez mult cu oamenii. Am fost invitat să țin workshopuri la St. Lukes din 2015 după ce am făcut voluntariat.
3. Care credeți că ar fi fost dezvoltarea dumneavoastră artistică dacă rămâneați în România?
România rămâne pentru mine o necunoscută. Nu-mi dau seama care ar fi fost demersul meu artistic acolo. În România am fost mai tot timpul un artist underground. Dacă iau proiectul cu cartelele de metrou din 1996 în care invitam călătorii să nu mai arunce cartelele uzate și să-mi lase mesaje pe ele, desenate, scrise, decupate, ca să pot face un portret colectiv al societății românești de atunci, prin expunerea lor pe pereții unei stații de metrou, și care nu a fost concretizat niciodată, fiindcă nu am avut susținere din partea autorităților și a artiștilor locali… cred că nu aș fi făcut mare lucru în România. În afară de susținerea câtorva prieteni, eu acolo nu mi-am găsit un loc profesional. Îmi lipsește mult România și sufletește sunt numai acolo.
4. Există criza emigrantului?
Clar, da. Fiindcă nu pleci de bine și atunci, orice ai câștiga, nu te face sa te simți împlinit, fiindcă nu s-a întâmplat la tine acasă.
Plecatul de acasă este în general o traumă. Cel puțin pentru mine asta e. Sunt și multe bucurii, dar dincolo de ele, sentimentul că ești un veșnic străin, nu e cel mai plăcut.
5. Părți bune vs. părți rele.
Părți bune: ai lumea întreagă la picioare și poți să vezi cat de frumoasă este în toate culorile ei 🙂 Părți rele, că nu te exprimi în limba ta și că fiecare încercare este extrem de intensă.
Ce este fain aici este că ai ocazia să cunoști oameni noi și să ai parte de experiente extraordinare, profesional și uman. Partea rea este ca ești străin și asa te și vor, Brexit e cel mai bun exemplu. Întotdeauna pentru toate mizeriile dintr o țară străină, vinovați sunt găsiți doar străinii, emigranții etc. . Dar ca să închei într-o notă frumoasă, Anglia este o țară extraordinară cu mulți oameni frumoși și cu o istorie incredibilă!
Arts Workshop in Oxford
- Workshops 2019 – Behind the Masks
- Workshop 2016 – Colourways workshop , St. Luke’s Church
- Workshop 2015 – St. Luke’s B, Safe to Cross
- Workshop 2014 – “But is it art” at Sunday Assembly
- Workshop 2014 – Oxford Migration Studies Society, “Don’t we belong here?” Performance – Showcase and Exhibition
Arts Collaboration in UK
- The Albion Beatnik, Oxford 2018 – Book illustration for Last of the Yiddish Poets: Ray Keenoy
- Oxford Dance Writers, Oxford 2017 – Costumes and textile for What the Wind Told the Tree Tops – Joelle Pappas
- The Albion Beatnik, Oxford 2016 – Book illustration for Ode to Jouissance: Dan Holloway
- The Albion Beatnik, Oxford 2016 – Book illustration for Black Milk: Olivia Stewart Liberty
- UK 2015, ‘Where‘s the Art?’| CARU -Modern Art Oxford performance with Macarena Ortuzar and Nini Sakhri
- Fringe Festival, Edinburgh 2014 – The Big Question Mark – Diana Bell
Visual Arts Collaboration in Romania
- Book illustration for The Night Buffalo by Guillermo Arriaga
- Book illustration for “Paul Goma 80” by Flori Balanescu, 2015 (Ratio et RevelationPublishing House)
- Graphic designer for the play “Like yourself” 2010 (The ‘Small’ Theatre)- Bucharest, Romania
- Book illustration for publications like Lettre International ( No. 90 and No. 95 ), and Pandora M
Workshops in Europe
- 2009 – 2010, Teaching textile design (pattern, colour, composition), University of Bucharest Youth trainer for national and international projects
- Romania, delivered art workshops for Agapedia (German charitable organization for disadvantaged children) Serbia 2012, Delivered workshops on creative arts for unemployed youth (Creative Youth Self Initiative; Public Art Serbia), in Novi Sad
- France 2010, Delivered Art workshops for homeless people, Linea1618 in Lyon
RECENT PERSONAL & GROUP EXHIBITIONS
- 2019 – Of Selves and I-s, Mount Gallery, London
- 2018 – Blaue Stunde VIII -Fern.Weh – Cologne [DE]
- 2017 – ‘Where’s the Art?’ CARU Anniversary Event – Ovada Gallery – Oxford, UK
- ● 2017 – What the Wind told the Tree Tops – Pegasus Theatre – Joelle Pappas Oxford Youth Dance Company
- 2016 – Colour Ways- workshop St Luke’s Church, Oxford ,8 weeks experimenting with colours – UK
- 2016 – Home Fest – Bucharest -The Unfinished Journey – Romania
- 2015 – ‘Where’s the Art?’ | CARU, Modern Art Oxford performance with Macarena Ortuzar and Nini Sakhri – UK
- 2015 – Safe to cross – workshop St Luke’s Church, Oxford
…1997 Diferent art exhibition- projects
VOLUNTEER WORK
Sept – Oct 2017 Art workshops for people who are suffering from dementia, Stowford House Care, Home Shippon
Abingdon.
June 2017 Cooking for local community, St. Luke, Oxford
October 2017 Cooking for local community, Equip Community Café, Florence Park, Oxford
Jun 2014 Art workshops for refugees, Refugee Resource, Oxford
Jun 2011 Interior design for “Mia’s House”, a charity housing homeless children in Chiajna, Romania
1990 – 1992 Volunteer at “Solidariteit mat Rumanien Asbl” Foundation (Luxembourg – based ), Baia de Fier,
Romania. Ran development projects involving local communities: reconstruction of 35 houses of
the Rudari people, building a wood factory and assistance for grassroots social projects.