Pictor. Trăieşte şi lucrează în Statele Unite ale Americii.
Ion Pandele s-a născut pe data de 29 septembrie 1951 în comuna Oarja, judetul Argeș. După absolvirea Liceului de Arte Plastice „N. Tonitza” în București a urmat cursurile Institutului de Arte Plastice „N. Grigorescu” pe care l-a absolvit în 1973. Timp de 10 ani a fost profesor de desen, apoi pictor profesionist la Studioul de Arte Plastice al Armatei. În anul 1995 a părăsit România cu loteria vizelor stabilindu-se definitiv în Statele Unite ale Americii. Aici a funcționat ca manager și profesor suplinitor în Michigan și artist la Wacky World Studio și apoi full time profesor suplinitor în Florida. Paralel cu activitatea de artist plastic pe care a avut-o și în România, în noua patrie Ion Pandele a adăugat pe aceea de autor de proză și poezie, publicând câteva cărți în limba romana și engleză. În prezent artistul locuiește în orașul Canton, statul Ohio.
Participări la expoziții:
1983 – Expoziție în Ljubljana și Belgrad (Yugoslavia) cu Studioul de Arte Plastice al Armatei
1984 – Expoziție Municipală în București
1984 – Expoziție Națională în București
1985 – Expoziție Națională în București
1985 – Expoziție în Varșovia și Bydgoszcs (Polonia) cu Studioul de Arte Plastice al Armatei
1986 – Bienala de Sculptură și Pictură în București
1986 – Expoziție Națională în București
1987 – Expoziție Municipală în București
1988 – Expoziție Personală în Galeria Eforie, București
1989 – Expoziție Națională în București
1990 – 1995 – Toate Expozițiile Municipale în București
1992 – Expoziție în Chișinău cu Studioul de Arte Plastice al Armatei
1993 – Expoziție în Varșovia (Polonia), Praga (Cehia), Bratislava (Slovacia)
1997 – Expoziție Regională (Oil Painters of America) în Indianapolis, S.U.A.
1998 – Expoziție Regională în Wausau, Wisconsin, S.U.A.
1998 – Expoziție Națională în Cody, Wyoming, S.U.A.
1998 – Expoziție Regională (Oil Painters of America) în Danton, Illinois, S.U.A
1999 – Expoziție Regională în Wausau, Wisconsin, S.U.A.
1999 – Expoziție Națională în Chicago, Illinois, S.U.A.
2001 – Expoziție personală în West Gallery, Troy, Michigan, S.U.A.
2003 – Expoziție personală în Jimmy Kiel Library, Tampa, Florida, S.U.A.
2005 – Expoziție cu artiști de la Wacky World Studio în Flight 19 Gallery, Tampa, Florida, S.U.A.
2006 – Expoziție Naționala Jurizată în Katharine Butler Gallery, Sarasota, Florida, S.U.A.
INTERVIU CU ION PANDELE
Când ați plecat din România și ce făceați înainte să plecați?
Am plecat din România printr-o șansă, pur și simplu am citit în ziar despre loteria vizelor, am trimis datele mele și am câștigat. Am fost în vizită cu puțin timp înainte în Ungaria și m-a surprins nivelul de viața de acolo, ordinea și curățenia, m-am gândit un pic, dacă la vecini este așa bine în America poate fi și mai bine, așa ca în anul 2005 am părăsit România cu doua valize și două fete, soția și fiica mea. În țară am fost profesor de desen timp de aproape 10 ani în Bărăgan și apoi pictor la Studioul de Arte Plastice al Armatei, din 1982 până la plecare.
Ce ați făcut în țara în care ați ajuns în zona artistică? Ce ați făcut ca să vă asigurați „coșul zilnic”?
În general pentru un emigrant normal este mai simplu fiindcă își poate exercita meseria care a avut-o deja. Fiind pictor am avut avantajul nu numai de a picta dar și de a zugrăvi case și face diverse reparații care a contracarat dezavantajul de a face bani din pictura. Din păcate nu am calculat că mai sunt și români în America pe care nu trebuie să îi crezi așa că am avut un start cu stângul. Oricum m-am descurcat și ca orice emigrant am avut două sau trei job-uri fiindcă am lucrat întâi ca manager în Michigan și profesor suplinitor plus activități scurte, curățenie și zugrăvit. Totul este să îți faci bine treaba, dacă americanii observă că ești cinstit și harnic îți lasă cheile și nu te mai deranjează.
Am lucrat și ca artist la o companie de artă comercială, Wacky World Studio în Florida unde am învățat să folosesc „airbrush” și „spray gun” pentru care am fost apreciat dar cu efort fizic și mediu toxic. În cele din urmă am lucrat ca profesor suplinitor fiindcă era mai ușor și mi-a plăcut sa lucrez cu copiii care adorau faptul ca desenez așa bine și puteam sa ghicesc și pronunț numele lor în diverse limbi. Activitatea artistică am început-o imediat cu participări la diverse expoziții unde am și vândut. În 2001 am fost invitat de guvernatorul statului Nevada la Las Vegas pentru o expoziție cu licitație organizată de societatea de caritate a lui Agassi unde am vândut două lucrări. Din păcate nu am avut continuitate în pictură din cauza deplasărilor în câteva state și a timpului insuficient. Oricum, la Wacky World Studio am ajutat ca pictor la realizarea a sute de lucrări care au fost distribuite în numeroase state americane și am putut să văd că nivelul meu este competitiv.
Care credeți ca ar fi fost dezvoltarea dumneavoastră artistică dacă rămâneați în România?
Când am plecat din țara aveam atelier și eram în UAP dar salariul era mic. Am avut colegi câțiva din cei mai buni pictori ca Ion Tarălungă, colonel Gheorghe Ioniță, Albin Stănescu, Doru Rotaru, Valentin Tănase. Am realizat sute de lucrări de pictură și am colaborat la lucrări de monumentală în special la Muzeul Militar Național deci este probabil să fiu încadrat în categoria pictorilor bataiști. Dacă rămâneam în țară probabil ajungeam să am un nume mai cunoscut. Cu puțin noroc puteam și în America să pictez mai mult și să câștig suficient din vânzarea lucrărilor dar nu am fost ajutat. În orice caz mi-a plăcut peste tot unde am lucrat și am încercat să arăt că sunt și români bine educați, serioși, cinstiți și harnici iar în această privință am fost respectat și apreciat de toți americanii, albi sau negri. Poate lucrările mele în viitor vor fi apreciate și vor crește ca valoare, ca pictor american am o șansă pentru a fi recunoscut peste tot.
Exista o criză a emigrantului?
După cum arată întrebarea este vorba de emigrant și nu de emigrație. Referitor la situația emigrantului pot spune că emigrația semnifică deplasare, mișcare dintr-un loc în altul care este esențial pentru specia umană. Deci oamenii pleacă din locul unde nu se pot realiza în alt loc unde cred ca sunt mai mult șanse de reușită. Comunismul a stopat emigrația forțând oamenii să trăiască într-un sistem care nu permitea o competiție liberă și o circulație nelimitată. În general emigrați a a contribuit la făurirea societății moderne, a unor state cum sunt Statele Unite ale Americii, Canada, Australia, a statelor din America de Sud și altele. Actualmente exista o criză provocată de războaie și instabilitate în anumite zone în special în Orientul Mijlociu și Asia dar și în Europa așa că o mulțime de oameni caută să emigreze în țări stabile. În Statele Unite există o criză la graniță din cauza invaziei necontrolate de emigranți ilegali cauzată de guvernul democrat care furnizează mâna de lucru ieftină pentru companiile avide. Ca o concluzie, emigrația trebuie să fie în limite decente fiindcă se pierd mulți oameni pregătiți din țările unde e nevoie de ei și se înmulțește populația peste măsură în alte țări plus că se adâncește conflictul cultural între mulți emigranți care nu se acomodează cu noile norme sociale, culturale și politice. Nu în ultimul rând emigrația trebuie să fie în siguranța și legală fiindcă sute și mii de emigranți ilegali au plătit cu viața îndrăzneala lor.
Părți bune și părți rele.
America este o țară imensă, diversă ca populație și geografie. Totodată este și una din țările cu un nivel de trai ridicat și o infrastructură modernă. Din păcate politica democraților în special a contribuit la amplificarea corupției și alterarea drepturilor cetățenilor americani și în mod automat la degradarea nivelului de viață. Referitor la artă aș spune că invazia de kitsch din China a distrus piața de artă autohtonă, numai artiștii cu nume mari reușesc să obțină prețuri consistente. De asemenea criza economică și pandemia au afectat masiv piața de artă. Pe de o parte este concurență dar pe de altă parte este și o intervenție din partea statului care favorizează pe norocoși. Ca să ajungi artist cu nume în America e nevoie să intri în sistem iar pentru asta e nevoie nu numai de talent. Un exemplu ar fi Kinkade care a făcut din pictura kitsch un business. Personal încerc să pictez cum am învățat în România, cu seriozitate, profesionalism și pasiune. Pot spune ca aș fi avut mult succes ca pictor dacă aveam mai mult sprijin dar sunt parțial mulțumit. Din păcate nu am avut un câștig material care să îmi permită independență dar îmi ajut familia și am un atelier unde pot picta liniștit. Sunt totodată dezamăgit de câțiva români care s-au dovedit prieteni falși, mai degrabă am fost ajutat și apreciat de americani. Românii nu au comunități solide ca polonezii sau arabii de exemplu care se ajută și prosperă. În ce mă privește am căutat să demonstrez că românii sunt și ei foarte educați, capabili și harnici și am căutat să evidențiez personalitățile culturale românești care au un loc important în cultura americană. Nici un emigrant nu se poate adapta perfect la noua cetățenie așa că la rândul meu sunt și voi rămâne jumătate artist român și jumătate american. Important este mai întâi să fiu un artist bun. Ceea ce este valabil și în România și în America.
Bibliografie:
Enciclopedia Artiștilor Români Contemporani, Editura Arc 2000, București, 1996
New Art International, Book Art Press, New York, 2000
Silvia Urdea – Expoziția Ion Pandele – Pictură în volumul „Arc Peste Timp”, editura Anamarol, București, 2014