Iulian MEREUȚĂ

Julian Mereuta 1978, Foto credit Rasovszky Julian Mereuta 1978, Foto credit Rasovszky

Pictor. (8.10.1943, Bălţi -2015)

Studii de pictură şi desen între 1957 şi 1960 în atelierul Lolei Roth, fostă elevă a lui Derain, şi apoi
la Institutul de Arte Plastice N. Grigorescu din Bucureşti (1960-1966).

Prima expoziţie personală la Bucureşti în 1974. Participă la mai multe expoziţii de grup, printre care Imaginea, Obiectul şi Semnul în 1976, Studiu în 1978 şi la Salonul Artelor Grafice în 1978.

Părăseşte definitiv România în 1978 şi se stabileşte la Paris, unde obţine cetăţenia franceză. Participă la salonul Jeune Peinture – Jeune Expression, la secţia franceză a Bienalei Artelor Grafice de la Bilbao Arteder 82, la expoziţia 8 Artistes Roumains dans un espace alternatif şi la
aceea de la Galerie de la Platone din Paris în 1984.

Operele sale se află în colecţii publice şi particulare, printre care Fondul Naţional de Artă Contemporană.

Manifestări expoziționale:

1962 – THE LOST DEAD ONE film experimental bazat pe improvizație cu prieteni și oameni necunoscuți.

1968 – 1973 – contacte cu Fluxus și Concept International mișcări: invitat de Jorge Glusberg să expună la expoziția CAYC Buenos Aires în ArtSystem 2, prezentată permanent la Iowa University Museum în colecția Alternative Traditions in Contemporary Art

1970 – 1974 – un scurt film experimental comandat de Televiziunea Română este anulat cu o oră înainte de difuzarea sa publică

– spectacole private sau acțiuni intime în studioul său ca CAPTURED (TRANSPORTABLEBODY), VACUUM, MULTIMAMMIA,

1974 – Galeria Galateea, Bucureşti.

1978 – a părăsit definitiv România la Paris

1979 – 1987 – desene și modele pentru proiecte de instalații ca ENDLESS MOTION IN A CRETAN VILLAGE MOVIES, NORTH BY SOUTH, o serie de desene pentru teatru bazată pe un motiv mitologic, două desene au fost achiziționate de FNAC (Fondul Național pentru Arte Contemporane)
– picturi și desene la scară mare la Galeria Edouard Manet, Genevilliers, o receptare pozitivă în Artpress
– inventează UMATULA și un sistem de pictură, seria picturilor UMATULA

1987 – 1989 – propuneri de desene, picturi și instalații SKANDINAVIA VOODOO

1990 – 6 piese germane și câteva dintre picturile lui Umatula la Galeria Emilia Suciu din Germania
– Artpress, publică în numărul său 150 o lucrare bine documentată despre opera sa

2001 – începe DISTURBING KAFKA o performanță de grup atemporală: publică kafka / poèmes (2001) și kafka / restes (2003) la HHL (ediții web fictive) ca urme vizibile ale spectacolului, concepe kafka / animal Project și colectează material pentru o piesă sonoră VOCILE KAFKA

2003 – Piesa CELAN: modele mici pentru instalații spațiale, desene pe computer pentru sculpturi modulare și o carte de artist, CELAN IM TRAUM- QUATRE RÊVES AVEC PAUL CELAN

2005 – primul model pentru PRISON for ONE, un posibil concept extins despre libertatea individuală, legea și convențiile sociale (parte a unui proiect general LAWANDFICTION)

2005 – 2008 – interesul pentru instalarea video, începe să lucreze la DIE STRAFMÖBELN – un proiect complex care include instalații de model și proiecții de film pe ecrane foarte mari: o versiune primitivă va fi finalizată ulterior ca DIE STRAFMÖBELN / Film1-7 (versiune non-definitivă)

2010 – câteva lucrări antice din anii șaptezeci în ROMANIAN CULTURAL RESOLUTION, expoziție organizată de ICR (Institutul Cultural Român) la Spinnerei, Leipzig
– Galeria Arnaud Lefebvre din Paris prezintă pentru prima dată câteva dintre filmele sale experimentale recente

2011 – Proiecte web: 4 zile de performanță web cu prietenii este prezentată de Galeria Arnaud Lefebvre în salonul Turtle din Michael Shamberg,
– EMPTY ROOMS WITH CASUAL SOUNDS, proiect de sunet web cu prietenii (http://lightblack.org/ERWCS/)

2019-2020 – Expoziția Metamorfozele lui Julian. O retrospectivă-laborator, Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC)