Pictor. Trăiește și lucrează la București. A locuit o perioadă în Germania, apoi în Olanda. A revenit în România în anul 1996.
Biografie
1954–1980
Maurice Mircea Novac se naște în 11 aprilie 1954 la Butoiești (Mehedinți). Urmează Liceul de Arte Plastice din Craiova și, din 1973, Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, la clasa prof. Simona Vasiliu Chintilă.
În 1978, după absolvire, pictorul se stabilește pentru o scurtă vreme la Craiova, amenajându-și atelierul în fostul pavilion de vânătoare din Parcul Romanescu, monument istoric de referință al orașului.
1983–1989
Își fixează reperele unui univers artistic care se întregește armonios odată cu fiecare ciclu realizat. La prima expoziție personală, deschisă în septembrie 1983 la Muzeul de Artă din Craiova, prezintă 20 de picturi în viziune neoexpresionistă.
Colaborează, împreună cu criticul de artă Cătălin Davidescu, la proiectul „Imagini contemporane”, expoziţie de anvergură care aduce laolaltă artiștii reprezentativi ai generației ՚80, activi în România. Evenimentul, găzduit de Muzeul de Artă din Craiova, desfășurat în două ediții, 1983 și 1985, este considerat prima și, totodată, una dintre cele mai importante manifestări muzeale ale generației.
Mediul artistic românesc, efervescent, dar activând în răspăr cu viața cotidiană din totalitarism, îl stimulează. În 1987 deschide o expoziție personală la Galeria Arta din Craiova. Se căsătorește cu Gabriela, iar în 1988 se naște fiica lor, Ioana Daria.
În 1989, familia se stabilește în București. Următoarea personală, deschisă la Galeria Orizont din București în toamna aceluiași an, prezintă 25 de lucrări din seria „Eroi sacrificați”. Cum tematica nu rimează cu ideologia oficială, expoziția este închisă prematur. Prăbușirea regimului comunist îi deschide calea spre libertate și împlinire profesională.
1990–2004
În primavara anului 1990, datorită incidentelor politice petrecute în capitală, dar şi din dorinţa de a cunoaşte viaţa culturală din Occident, părăseşte ţara. După un periplu european se stabileşte, împreună cu familia, la Maastricht, Olanda. La scurt timp începe colaborarea cu Galeria Artrade din Heerlen, Olanda.
Descoperă, fără uimire, că noua lume e aşa cum şi-a imaginat-o şi simte nevoia unei schimbări tranșante în propria viziune artistică. Renunță, după aproape un deceniu, la uleiul pe pânză în favoarea tehnicii tempera grasso pe panouri de lemn, abordând un stil pur realist – o întoarcere la forma de exprimare exersată pentru o scurtă perioadă după terminarea studiilor universitare.
În toamna lui 1991 este prezent, prin Galeria Artrade, la Târgul Internaţional de Artă „Lineart” de la Gent, Belgia, cu 18 picturi pe panouri de lemn de mari dimensiuni. În 1992 se află la Caracas, Venezuela, cu ocazia expoziţiei personale deschise la Espacio Fénix, iar apoi la Bogota, Columbia, unde participă la Târgul Internaţional de Artă.
Prin Galeria Villa d’Arte din Barranquilla, Columbia, își prezintă lucrările în revistele Art in America (nov. 1992) şi Art Nexus (nr. 7, 1993). Publicația olandeză Tableau îi dedică o pagină în noiembrie 1992 și în anii următori.
În ianuarie 1993 participă la Miami Beach Convention Center, SUA. Continuă să expună la/prin Galeria Artrade, iar lucrările sale sunt reproduse în diferite reviste de artă. Opera sa fiind din ce în ce mai apreciată, artistul este deseori invitat să execute lucrări ambientale în reşedinţe private din Olanda şi Belgia.
Cum, dintre foştii colegi şi prieteni, unii locuiau și lucrau în Franţa, călătorește frecvent la Paris, unde se întâlneşte cu Gruia Floruţ, Dorin Creţu, Constantin Pacea și Constantin Constantinescu, artişti marcanţi ai generaţiei ’80.
Continuă colaborarea cu Galeria Villa d’Arte, prin care participă, în 1994, la Târgul Internaţional de Artă de la Buenos Aires, Argentina, şi la Miami Beach Convention Center. Până în anul 2000 expune permanent la Galeria Artrade, unde participă la manifestările de grup. În 2000, prezent la Târgul Internațional de Artă din Rotterdam, Olanda, demarează o colaborare de patru ani cu Galeria Halcyon din Londra.
2005–2012
Lucrează aproape permanent în atelierul din Strada Doamnei, nr. 5, din Bucureşti. După o pauză de peste un deceniu revine la pictura în ulei, realizând o serie de peisaje de mari dimensiuni. În primavara lui 2007, la mai bine de 20 de ani de la debut, artistul este din nou prezent la Muzeul de Artă din Craiova, cu o amplă expoziţie personală. Pe simeze se află picturi de mari dimensiuni, inclusiv primele lucrări din seria „Dig la Eforie”. Anul 2009 debutează cu personala „Repere”, deschisă la Muzeul Naţional Cotroceni din București, unde expune și lucrări din seriile „Ioana”, „Rodie” ori „Dig la Eforie”. La vernisaj îl cunoaşte pe doctorul George Foundoulis, care îl invită să-şi petreacă vacanţa în vila sa din Insula Icaria, Grecia. Vacanțele petrecute pe insulă şi sejururile de la Atena, Grecia, din casa doctorului Efstathios Tsokanas, colecţionar de artă românească, se află la originea seriei „Ikariotika”.
„Ioana şi oraşul”, următorul ciclu de picturi, este inspirat de perioada petrecută de fiica sa la Paris. Pânzele, pictate în 2011, sunt expuse în personala „Solitar”, deschisă în noiembrie la Institutul Cultural Român din Bucureşti.
La începutul lui 2012 apare, la Editura Klartext din Essen, Germania, volumul II din seria de albume intitulată „7”, unde Mircea Maurice Novac figurează în compania altor şase artişti români care și-au consolidat carierele în străinătate. Cele cca 30 de pagini care-l prezintă conțin texte semnate de criticii de artă Aurelia Mocanu şi Cătălin Davidescu, precum și reproduceri după lucrările sale. Ca urmare, în luna martie, Galeria chrom din Bochum, Germania, îl invită să expună alături de Ioan Iacob, Matei Negreanu, Mircea Roman, Alma Ştefănescu-Schneider şi Arina Stoenescu. Cu această ocazie, artistul prezintă şase picturi selectate din ciclurile „Paşii Ioanei” și „Ioana şi orașul”. Curatorul expoziţiei, organizată cu sprijinul Institutului Cultural Român, este Doina Talmann. În același an deschide o expoziție personală la Galeria GoldArt–Hilton din București, unde prezintă peisaje din diverse cicluri.
2013- 2021
În 2013 este invitat la Dorsten, Germania, pentru a organiza o expoziție la Virtuell-Visuell e.v. Art Association. La Editura Klartext apare prima monografie cuprinzând reproduceri din toate perioadele de creație ale artistului și o selecție de texte critice semnate de Aurelia Mocanu, Cătălin Davidescu, Adrian Guță, Pavel Șușară ș.a.
În anii 2013–2017 participă la manifestările anuale ale Târgului ArtSafari din București, unde ocupă un pavilion expozițional individual. În 2019, ca urmare a rezidenței din insulele Canare, artistul deschide o nouă expoziție personală la Annart Gallery din București, unde prezintă ciclul „The Road to Las Palmas”.
În toamna lui 2021, după perioada de recluziune generată de pandemie, Mircea Maurice Novac organizează, la Complexul Muzeal Național „Moldova” din Iași, expoziția personală „Retrospektiv”, care pune în relație creația anterioară a artistului cu realizările sale de ultimă oră.